Τετάρτη 25 Φεβρουαρίου 2015

Η αλήθεια για τα Πειραματικά Σχολεία

Την παραίτησή τους υπέβαλαν όλα τα μέλη της Διοικούσας Επιτροπής των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων (ΔΕΠΠΣ) μετά από το νέο ναυάγιο στη συνάντηση του προεδρείου τους με τον υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Πολιτισμού, Α. Μπαλτά, ο οποίος σχολιάζοντας το εγχείρημα των πρότυπων και πειραματικών σχολείων στη χώρα υποστήριξε ότι «μοιάζει σχεδόν έως και χιτλερικό».

Ο παραιτηθείς αντιπρόεδρος της διοικούσας επιτροπής πειραματικών σχολείων δήλωσε προσβεβλημένος και θεωρεί ότι το υπουργείο δεν έχει κανένα σχέδιο για τα σχολεία, πέρα από τις χρεοκοπημένες ιδεοληψίες των στελεχών του. 

Τι ακριβώς συμβαίνει όμως και «σφάζεται» το καθηγητικό κατεστημένο. Είναι άραγε τα πειραματικά σχολεία το μείζον θέμα αυτή τη στιγμή στην εκπαίδευση; Προφανέστατα όχι.
Τα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία είναι σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, που σα σκοπό έχουν – ή θα έπρεπε να έχουν – την εφαρμογή πρωτοποριακών εκπαιδευτικών μεθόδων, την παιδαγωγική έρευνα και την εξάσκηση, σε πραγματικές συνθήκες, των μελλοντικών εκπαιδευτικών. Λειτουργούν με βάση το νόμο 3966/2011, και αυτό από μόνο του είναι casus belli για τη νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου.

Ως θεσμός τα πειραματικά σχολεία δεν είναι φυσικά καινούριος, αλλά το θεσμικό πλαίσιο που ψηφίστηκε το 2011 ήταν αυτό που άλλαξε δραματικά τη φυσιογνωμία τους και στην ουσία καθιέρωσε τα σχολεία δύο ταχυτήτων στην εκπαίδευση. Μέχρι το 2011 ο αριθμός των πειραματικών ήταν συγκεκριμένος και σταθερός, συνδεδεμένος με τα πανεπιστημιακά ιδρύματα, τις ερευνητικές ανάγκες των οποίων υπηρετούσαν. Με το νέο νόμο όμως ο αριθμός τους είναι δυνατόν να αυξάνεται συνεχώς, εφόσον πληρούνται κάποια συγκεκριμένα κριτήρια, που αφορούν το εκπαιδευτικό προσωπικό και την υλικοτεχνική υποδομή.

Τα κριτήρια όμως αυτά είναι αποκλειστική ευθύνη του κράτους και κανονικά θα έπρεπε να εξασφαλίζονται για κάθε σχολείο. Επειδή φυσικά αυτό δεν είναι εύκολο, αποφάσισαν να δημιουργήσουν σχολεία «δυο ταχυτήτων», με έξυπνα συγκεκαλυμμένο τρόπο. Αν και αυτό σαφέστατα αντιβαίνει στο άρθρο 16 του Συντάγματος, ο συγκεκριμένος νόμος κρίθηκε πρόσφατα συνταγματικός και το μόνο που μπορεί να γίνει είναι η αντικατάσταση του με άλλο νόμο. 

Το πόσο ελκυστικά ήταν τα σχολεία της «πρώτης ταχύτητας» φαίνεται και από το μέγεθος της παραπαιδείας που στήθηκε, προκειμένου να εξασφαλιστεί η εισαγωγή σε αυτά.  

Αξίζει να σημειωθεί ότι τα πειραματικά σχολεία λειτουργούν σχεδόν ανεξάρτητα από το τις δομές της εκπαίδευσης, ελεγχόμενα από μια διοικούσα επιτροπή, η οποία στην ουσία είναι ένα «παράλληλο υπουργείο παιδείας» και πρακτικά ένα μη ελεγχόμενο «μαγαζάκι». Προφανώς αυτό είναι που ενόχλησε μπαλτάδες και χασάπηδες και άρχισαν τους αποκεφαλισμούς. 

Ο δημόσιος και δωρεάν χαρακτήρας της εκπαίδευσης των ίσων ευκαιριών είναι αδιαπραγμάτευτος. Στεκόμαστε απέναντι τόσο στις μαρξιστικές ιδεοληψίες της ισοπέδωσης προς τα κάτω όσο και στις νεοφιλελεύθερες πρακτικές των οικονομικών ανισοτήτων. Το Εθνικιστικό Μέτωπο Εκπαιδευτικών παραμένει προσηλωμένο στις αρχές μιας Εθνικής Παιδείας για όλα τα Ελληνόπουλα.