Πέμπτη 20 Μαρτίου 2014

Στον «εθνικό εργολάβο» τα σκουπίδια

Άρθρο του Γιώργου Φράγκου για την εφημερίδα ΕΜΠΡΟΣ
Πλήρης υποδούλωση της μνημονιακής κυβέρνησης, αλλά και της πολιτικής τάξης που την συνοδεύει, στα συμφέροντα του εθνικού μεγαλοεργολάβου, συνιστά η εκχώρηση σε εταιρείες του ομίλου του, του αποκλειστικού δικαιώματος διαχείρισης των απορριμμάτων της Αττικής και σχεδόν όλων των περιφερειών της χώρας. Πρόκειται για ένα «δωράκι» συνολικού ύψους άνω του ενός δισ. ευρώ, με πόρους που θα προέλθουν κυρίως από το ΕΣΠΑ, το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα για το Περιβάλλον και την Αειφόρο Ανάπτυξη και Ιδιωτών.
Με διαδικασίες α λά καρτ θα προχωρήσει η δημιουργία μονάδων επεξεργασίας οικιακών και βιομηχανικών αποβλήτων (ΜΕΑ) και η κατασκευή νέων χώρων υγειονομικής ταφής των υπολειμμάτων (ΧΥΤΥ), ενώ στο παρασκήνιο προετοιμάζεται η διάλυση των διευθύνσεων καθαριότητας των δήμων, ώστε ο όμιλος Μπόμπολα να επεκταθεί και στον τομέα της αποκομιδής των σκουπιδιών.
Αν συμβεί αυτό, που ήδη έχει δρομολογηθεί σε σειρά μεγάλων Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ), θα διπλασιασθούν ή και θα τριπλασιασθούν τα δημοτικά τέλη, αφού ο συγκεκριμένος επιχειρηματίας θα καθορίζει ανεξέλεγκτα την τιμή χρέωσης ανά τόνο απορριμμάτων.
Σύμφωνα με την ΠΟΕ-ΟΤΑ (Πανελλήνια Οργάνωση Εργαζομένων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση), η σημερινή χρέωση του πολίτη είναι ετησίως 30 ευρώ ανά τόνο. Με την ανάληψη της συλλογής, επεξεργασίας και τελικής διάθεσης των αποβλήτων από τον εν λόγω ιδιώτη, η επιβάρυνση του δημότη θα ξεπεράσει τα 90 ευρώ ανά τόνο, ενώ ενδέχεται να ανέλθει και στα 100 ευρώ, καθώς από την πρώτη Ιανουαρίου κάθε τόνος ανεπεξέργαστου απορρίμματος κοστίζει με την επιβολή ειδικού τέλους ταφής (;) άνω των 35 ευρώ ανά τόνο.
Προκειμένου να καμφθούν οι αντιδράσεις των τοπικών κοινωνιών, όπως της Κερατέας, θα χρησιμοποιηθεί ως πρόσχημα το γεγονός ότι από τις αρχές του έτους η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει επιβάλλει βαρύτατο πρόστιμο στην χώρα μας, που ανέρχεται σε πέντε ευρώ ανά τόνο απορριμμάτων, για τις καθυστερήσεις δεκαετιών που έχουν σημειωθεί στο θέμα της δημιουργίας ΜΕΑ και ΧΥΤΥ.
Υπολογίζεται ότι για καθεμία από τις 650 παράνομες χωματερές που λειτουργούν, θα πρέπει να πληρώνουμε 34.000 ευρώ την ημέρα, όπως προβλέπει η σχετική κοινοτική οδηγία. 
Και εκβιασμοί 
Η αλήθεια, πάντως είναι, ότι οι κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και Ν.Δ. άφησαν την κατάσταση να οδηγηθεί στο απροχώρητο, ώστε να παραχωρήσουν την εκμετάλλευση του «βρώμικου χρυσαφιού», όπως αποκαλούνται τα σκουπίδια, στον μεγαλοεργολάβο.
Παράλληλα, όπως καταγγέλλουν δημοτικοί άρχοντες, στελέχη τεχνικών κοινοπραξιών που συνδέονται άμεσα ή έμμεσα με το συγκεκριμένο πρόσωπο, τους επισκέπτονται στα γραφεία τους και τους απειλούν ότι αν δεν συναινέσουν στην ανάληψη της διαχείρισης και ταφής των απορριμμάτων τους από τις εταιρείες που αυτοί θα τους υποδείξουν, θα κλείσουν, μέσω των πολιτικών γνωριμιών που διαθέτουν, την χωματερή της περιοχής τους.
Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για ωμό εκβιασμό, ενώ έντονο ενδιαφέρον υπάρχει και για την ανάδειξη φίλα προσκείμενων στα εργολαβικά συμφέροντα περιφερειαρχών, όπου παράγονται ετησίως 1.355.000 τόνοι σκουπιδιών, Κεντρικής Μακεδονίας (450 χιλ. τόνοι), Πελοποννήσου (200 χιλ. τόνοι) και Θεσσαλίας (300 χιλ. τόνοι).
Παράλληλα στο παιχνίδι θα ριχθεί και το χαρτί των περιβαλλοντικών κι άλλων ωφελειών, όπως η χρησιμοποίηση του βιοαερίου για οικιακή χρήση, η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και μάλιστα μονίμου χαρακτήρα, η κατασκευή από την ανάδοχο εταιρεία έργων υποδομής στους δήμους που θα δεχθούν να «φιλοξενήσουν» μονάδες επεξεργασίας αποβλήτων στα διοικητικά τους όρια κ.ά.
Το βέβαιο είναι ότι ως το τέλος του 2015 θα βρίσκεται σε λειτουργία η ΧΥΤΥ του Γραμματικού (ιδιοκτησίας Μπόμπολα) και το εργοστάσιο καύσης απορριμμάτων που θα μολύνει, σύμφωνα με έρευνα επιστήμονα, τον αέρα της περιοχής, μεταφέροντας ατμοσφαιρικούς ρύπους, λόγω της γεωγραφικής θέσης, στο Λεκανοπέδιο Αττικής.
Επίσης, την ίδια περίοδο θα έχει ολοκληρωθεί και η κατασκευή άλλων πέντε μονάδων ΜΕΑ, έξι ΜΕΥΑ (Μονάδων Επεξεργασίας Υγρών Αποβλήτων) και πέντε ΧΥΤΥ στην Ελληνική Περιφέρεια.
Δεν χρειάζεται, πάντως, να διαθέτει κανείς φαντασία προκειμένου να ανακαλύψει σε ποιο επενδυτικό σχήμα θα ανατεθεί η κατασκευή τους!
Γ. ΦΡΑΓΚΟΣ